مقایسه انواع کیف پول ارز دیجیتال

مقایسه انواع کیف پول ارز دیجیتال

از مهم‌ترین ابزارهایی که افراد برای فعالیت در حوزه رمزارزها به آن نیاز دارند، می‌توان به کیف پول ارز دیجیتال اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانید امروزه بازار مربوط به رمزارزها به یک بازار داغ تبدیل شده است و افراد بسیاری در حال فعالیت در این بازار هستند. رمزارزها هیچ شکل و فرم فیزیکی ندارند و نمی‌توانید آن‌ها را مانند اسکناس‌های فیزیکی داخل کیف پول قرار دهید، بنابراین به بستری نیاز دارید که بتوانید ارزهای خریداری شده را در آن ذخیره کنید. کیف پول الکترونیکی همان بستری است که به آن نیاز دارید. در ادامه معروف‌ترین کیف پول‌های کریپتوکارنسی را معرفی می‌کنیم و مقایسه‌ای نیز میان آن‌ها انجام خواهیم داد.

 

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟
کیف پول الکترونیکی ابزاری سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری است که از آن برای ذخیره ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. البته این کیف پول‌ها می‌توانند علاوه‌بر ذخیره ارزهای دیجیتال، کلیدهای عمومی، خصوصی و سوابق تراکنش‌ها را نیز ذخیره کنند. از طرفی هر یک از کیف پول‌ها‌ی کریپتوکارنسی آدرس عمومی دارند و از این آدرس برای انتقال ارزها استفاده می‌شود. دقت داشته باشید که انجام تراکنش در بستر این کیف پول‌ها ملزم پرداخت کارمزد است.


انواع کیف پول‌ ارز دیجیتال
به‌طورکلی کیف پول‌های ارز دیجیتال را می‌توان به دو دسته‌ی کیف پول‌های گرم (Hot Wallet) و کیف پول‌های سرد (Cold Wallet) تقسیم‌بندی کرد.


1.    کیف پول گرم: برای استفاده از کیف پول‌های گرم به اینترنت نیاز دارید و معمولا این دست از کیف پول‌ها دارایی و اطلاعات کاربران را به‌صورت آنلاین ذخیره می‌کنند، البته در میان انواع کیف پول‌های گرم، مدل‌هایی که خدمات آفلاین ارائه می‌دهند، هستند. از جمله کیف پول‌های گرم می‌توان به کیف پول تحت وب، کیف پول موبایل و کیف پول دسکتاپ اشاره کرد.


2.    کیف پول سرد: کیف پول‌های سرد آن دسته‌ کیف پول‌هایی هستند که به‌صورت فیزیکی و سخت‌افزاری استفاده می‌شوند. برای استفاده از این کیف‌ پول‌ها نیازی به اینترنت نیست و تنها برای انتقال رمزارزها باید برای چند دقیقه به اینترنت متصل شوید. کیف پول سخت‌افزاری و کاغذی در دسته کیف پول‌های سرد قرار می‌گیرند.

 

 

کیف پول Paper Wallet
Paper Wallet یک کیف پول کاغذی ارز دیجیتال است که به‌صورت تکه کاغذهای چاپ شده حاوی آدرس رمز ارز و کلید خصوصی است. برای استفاده از این کیف پول باید از اسکن QR Code استفاده کرد. این کیف پول امنیت بسیار بالایی دارد و برای افرادی که به حریم خصوصی توجه ویژه دارند، مناسب خواهد بود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که مراحل انجام معاملات و مبادلات طولانی می‌شود و به صرافی و کیف پول دیگر نیاز است.


کیف پول Ledger
لجر از دسته کیف پول‌های سخت افزاری است که قابلیت نگهداری از رمزارزهای کاربران به‌صورت آفلاین را دارد. شما می‌توانید از تلفن همراه یا کامپیوتر خود به این کیف پول الکترونیکی متصل شوید و معاملات موردنظر خود را انجام دهید. این کیف پول از بیش از 1500 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید از طریق آن به ارزهای دیجیتال مختلفی دست پیدا کنید. این کیف پول یک انتخاب مناسب برای نگهداری پول در حجم زیاد و مدت زمان طولانی است، اما مانند کیف پول Paper Wallet، راه‌اندازی آن برای کاربران غیرفنی کمی سخت و پیچیده خواهد بود. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که کیف پول‌های سخت‌افزاری نسبت به دیگر کیف پول‌ها بهتر هستند و در میان این نوع از کیف پول‌ها، لجر بهترین کیف پول الکترونیکی است.


کیف پول Wasabi
کیف پول کریپتوکارنسی Wasabi، یکی از کیف پول‌های دسکتاپ است که امنیت بالایی را برای انجام معاملات و مبادلات بیت کوین فراهم می‌کند. این کیف پول که برای پلتفرم‌های مختلفی چون ویندوز، مک و لینوکس قابل استفاده است، روی بین کوین تمرکز دارد؛ البته از فرایند CoinJoin نیز پشتیبانی می‌کند. این فرایند در انجام تراکنش‌های بیت کوین با چند رمزارز دیگر در یک تراکنش با امنیت بالا موثر است. از جمله مزیت‌های این کیف پول می‌توان مواردی چون متن باز بودن کیف پول، امکان تعیین کارمزدهای دستی و حفظ ناشناسی کاربر را نام برد. از معایب آن نیز می‌توان به پشتیبانی صرفا از بیت کوین اشاره کرد.


 

کیف پول Trezor
کیف پول ترزور همانند کیف پول لجر، سخت‌افزاری است و قابلیت ذخیره‌سازی دارایی‌های دیجیتال به‌صورت آفلاین را دارد. برای استفاده از این کیف پول می‌توانید از طریق گوشی یا کامپیوتر به آن متصل شوید و خدماتی که می‌خواهید انجام دهید. Trezor یک دستگاه با امنیت بالا است که بیش از 1000 رمزارز را پشتیبانی می‌کند. این کیف پول نیز از نظر امنیت جایگاه خوبی دارد، اما راه‌اندازی آن با پیچیدگی همراه است.


کیف پول Trust
کیف پول الکترونیکی تراست به‌صورت غیرمتمرکز کار می‌کند و امنیت بسیار بالایی برای آن در نظر گرفته شده است. همچنین این کیف پول از دسته کیف پول‌های چند ارزی به شمار می‌آید که توانایی پشتیبانی از ارزهای مختلف را دارد. شما می‌توانید این کیف پول الکترونیکی را روی موبایل خود نصب کنید و با استفاده از آن ذخیره، دریافت و ارسال ارزهای دیجیتال را انجام دهید.


کیف پول Coinbase
کوین بیس فعالیت خود را با صرافی آغاز کرد، اما امروزه کیف پول ارز دیجیتال آن نیز روی پلتفرم‌های اندروید و ios قابل استفاده است و می‌توان آن را یکی از بهترین کیف پول‌های الکترونیکی در نظر گرفت. این کیف پول که در دسته‌ی کیف پول‌های نرم‌افزاری قرار می‌گیرد، رابط کاربری ساده‌ای دارد و شما می‌توانید به‌سادگی همگام‌سازی آن را انجام دهید. همچنین شما می‌توانید دارایی‌های خود را بین صرافی و این کیف پول الکترونیکی به‌راحتی جابه‌جا کنید.


سخن آخر
اگر از دسته افرادی هستید که تصمیم به سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال دارید، باید پیش از هر چیزی یک کیف پول الکترونیکی برای ذخیره دارایی‌های خود انتخاب کنید. از طرفی انتخاب‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانید به‌عنوان کیف پول ارز دیجیتال از آن‌ها استفاده کنید. از همین رو لازم است ویژگی‌ها و خصوصیات کیف پول‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید و مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید.