متاورس پدیده ای نو در دنیای دیجیتال

متاورس پدیده ای نو در دنیای دیجیتال

مدتی پیش غول دنیای فناوری، فیس‌بوک خبر از تغییر نام خود به مِتا را داد و به‌صورت رسمی اعلام کرد که از این به بعد فیس‌بوک تبدیل به یک متاورس خواهد شد. از آن زمان بسیاری از کاربران شروع به جستجو درباره اینکه متاورس چیست کردند. این اصطلاح برای اولین بار توسط نیل استیفنسون نویسنده مشهور رمان‌های علمی تخیلی مطرح شد و آن را دنیایی مجازی قلمداد کرد که در دل دنیای واقعی وجود دارد. درحال‌حاضر متاورس به دنیای مجازی سه‌بعدی‌ای که فراتر از دنیای واقعی است و مردم از طریق اینترنت می‌توانند در آن با همدیگر تعامل کنند گفته می‌شود. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که شما می‌توانید شخصیت مورد‌نظر خود را در این دنیاهای مجازی بسازید و فعالیت‌های مختلفی مانند خریدو‌فروش، معامله و غیره را انجام دهید. هدف متاورس این است که در‌نهایت شما قادر به انجام کارهای واقعی به‌صورت مجازی باشید و بسیاری از کارهای روزمره را به جهان مجازی منتقل کنید. در ادامه نگاهی به برخی از کاربردهای این دنیا می‌اندازیم تا درک بهتری نسبت به آن پیدا کنیم. 

 

کاربردهای فعلی متاورس(metaverse)

 

جلسات کاری

برای بسیاری از افراد جلوی وب کم قرار گرفتن استرس‌زا است و حتی شاید در مکانی باشند که این امر برای آن‌ها امکان‌پذیر نباشد اما با استفاده از این دنیای مجازی شما می‌توانید در قالب شخصیتی دلخواه در هر شکل و شمایلی که دوست دارید و بدون دغدغه در جلسات کاری خود شرکت کنید. به‌عنوان‌مثال با استفاده از هورایزن وُرکرومز که یک سرویس واقعیت مجازی است، می‌توانید جلسات کاری خود را در محیطی مجازی و بسیار کاربردی برگزار کنید. از زمان شیوع کرونا هورایزن ورکرومز محبوبیت بسیار زیادی در میان شرکت‌های بزرگ پیدا کرد چون با کمک آن می‌توانستند جلسات کاری خود را مانند گذشته برگزار کنند. 

 

آموزش مجازی، جذاب‌تر از گذشته

 

 افراد زیادی کلاس‌های آنلاین فراوانی در طولِ این دو سال به خاطر کرونا رفته‌اند و اکثراً از آن به‌عنوان تجربه‌ای به‌شدت خسته‌کننده یاد می‌کنند که بازدهی خیلی کمی دارد؛ اما این دنیای شگفت‌انگیز می‌تواند کلاس‌های آنلاین را از طریق روش‌هایی مانند بازی‌سازی بسیار جذاب‌تر از گذشته کند. 

 

بازی‌های ویدیویی

امروزه بازی‌های چند نفره زیادی مانند پابجی، کال آف دیوتی موبایل و کندی کراش تنها با فروش آیتم‌ها به درآمدهای هنگفتی رسیده‌اند. در‌بازی‌های متاورس شما می‌توانید پول‌هایی که درون آن‌ها کسب می‌کنید را تبدیل به ارزهای دیجیتال واقعی کنید. به‌عنوان‌مثال یکی از مشهورترین بازی‌هایی که با آن می‌توانید کسب درآمد کنید اکسی اینفینیتی است که با فروش اکسی‌ها در صرافی بایننس می‌توانید آن‌ها را تبدیل به اتریوم، تتر و ارزهای دیجیتال دیگر کنید. حتی در برخی از این بازی‌ها مانند سندباکس می‌توانید آثار هنری، زمین و آیتم‌های گوناگونی را خریدوفروش کنید. 

 

خرید آنلاین بی‌دردسرتر از گذشته
با پیشرفت این دنیای مجازی خریدهای آنلاین بی‌دردسرتر از گذشته خواهند شد و شکل و شمایلی نو به خود می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال، شرکت هندی‌ای که عینک‌های طبی می‌فروشد، درحال‌حاضر این امکان را فراهم کرده است که مشتریان قبل از خرید، فریم‌ها را به‌وسیله عینک‌های واقعیت مجازی روی صورت خود امتحان کنند تا خرید بهتری را بتوانند تجربه کنند. 

 

گردشگری 
امروزه به لطف عینک‌های واقعیت مجازی می‌توانید به مکان‌های مختلفی سفر کنید و البته با پیشرفت متاورس قطعاً این سفرها بسیار دل‌نشین‌تر و طبیعی‌تر از گذشته خواهند شد. 

 

شرکت در کنسرت با هزینه کمتر
در دوران کرونا خوانندگان زیادی کنسرت‌های آنلاین زیادی برگزار کردند که با استقبال مردم مواجه شد. رپر معروف، اسنوپ داگ، پا را فراتر از بقیه گذاشت و در سندباکس یک کنسرت حسابی با بلیت‌های ارزان‌ برگزار کرد. او حتی در این پلتفرم ویلای مجلل خود را ساخته است و تا به امروز زمین‌های فراوانی از شرکت‌های مشهوری مانند آتاری در سندباکس خریداری کرده است. 
 

 

برخی از مشهورترین پروژه‌‌های موفق متاورس

 

 

دیسنترالند (Decentraland)
این پلتفرم که شبیه یک بازی رایانه‌ای است برای اولین بار در سال  ۲۰۱۶ کار خود را شروع کرد. در دیسنترالند می‌توانید شخصیتی برای خود بسازید و مشغول به تعامل با کاربران و خریدوفروش شوید. این بازی شباهت زیادی به ماین کرفت دارد و با استفاده از توکن‌های درون بازی بنام مانا می‌توانید معامله کنید. برخی از صرافی‌ها توکن مانا را قبول دارند و می‌‌توانید آن را به ارزهای دیگر تبدیل کنید. 

 

پروژه‌ی کامبریا (Kambria)
این پروژه برخلاف دیسنترالند قرار است به‌صورت یک سخت‌افزار واقعیت مجازی توسط فیس‌بوک عرضه شود. فیس‌بوک اعلام کرده است که پروژه‌ی کامبریا نسبت به آکیولس ریفت تجربه بسیار متمایزتر و واقعی‌تری را به کاربران ارائه می‌دهد و به خاطر استفاده از فناوری‌های روز قرار است قیمت بالاتری داشته باشد. طبق شایعات منتشر‌شده، کامبریا از فناوری انقلابی‌ای بنام Passthrough استفاده می‌کند که شما می‌‌توانید با آن وارد دنیایی مجازی مانند فیلم «آماده‌‌باش بازیکن شماره یک» شوید و با کاربران تعاملی واقعی‌تر از‌آنچه امروز مشاهده می‌کنید داشته باشید.  

 

اکسی اینفینیتی (axie infinity)
با خرید سه جانور که قیمت آن‌ها درحال‌حاضر بیشتر از صد دلار است، می‌توانید وارد دنیای این بازی شوید. با پرورش جانوران خود می‌توانید آن‌ها را بفروشید و توکن اکسی به دست آورید. البته پرورش و یافتن جانوران اصلاً کار ساده‌ای نیست و باید ساعت‌ها پای آن‌وقت صرف کنید. آسیایی‌ها استقبال عجیبی از این بازی کرده‌اند و طبق اخبار، درحال‌حاضر بیشتر از شصت درصد مردم فیلیپین مشغول انجامِ این بازی هستند. 

 

سخن آخر 
به‌طورکلی می‌توان گفت که متاورس یک دنیای مجازی بسیار وسیع است که کاربران می‌توانند در آن شخصیت موردعلاقه خود را خلق کنند و دقیقاً مانند زندگی‌ای که در دنیای واقعی دارند با دیگر افراد مشغول به تعامل شوند. قطعاً با ورود شرکت‌های بزرگی مانند فیس‌بوک، متاورس در مدت‌زمان کوتاهی تغییرات چشمگیری را تجربه خواهد کرد. با پیشرفت این دنیا کارهای روزمره ما دچار تغییرات فراوانی خواهند شد و تجربه جدیدی از خرید، مسافرت، آموزش و موارد دیگر را خواهیم داشت.